Pomoc dla konsumenta w UK

Kupiłeś produkt, ale okazał się uszkodzony? Potrzebujesz pomocy w odzyskaniu swoich pieniędzy, ale nie wiesz do kogo się zwrócić? W tym artykule znajdziesz pomocne informacje i mam nadzieję, że od teraz będziesz wiedział co robić! Okaże się, że to wszystko jest prostsze niż myślisz i że już nie będziesz musiał się w ogóle tym przejmować.

Konsumentem jest osoba, która kupiła produkt lub zapłaciła za usługę na użytek własny. Można więc powiedzieć, że jest nim każdy z nas. Przecież ciągle kupujemy różne rzeczy czy też korzystamy z usług. Niestety, czasami to za co zapłaciliśmy okazuje się wadliwe, dlatego jeżeli mieszkasz w UK powinieneś wiedzieć gdzie szukać pomocy dla siebie jako konsumenta.

 

Zwróć towar do sklepu

Niby takie oczywiste, ale nie wszyscy o tym pamiętają w pierwszej kolejności. Czasem jest tak, że podekscytowani nowym zakupem, przychodzimy do domu, otwieramy pudełko, a tam czeka nas niemiła niespodzianka. I wtedy zamiast racjonalnie pomyśleć zaczyna się zdenerwowanie, wyzwiska na sprzedawcę, niepotrzebny stres, że pieniądze wyrzucone w błoto i że co my teraz z tym robimy.

Pamiętajcie, że sprzedawcy też zależy na tym, żeby klient wyszedł od niego zadowolony. Rzadko zdarza się, żeby ktoś celowo chciał nas oszukać. Nam się to nie opłaca, a jemu tym bardziej. Niezadowolony klient to stracone przez sklep pieniądze. A wiadomo, że zależy im na tym, żeby jak najwięcej na nas, konsumentach zarobić.

Ważne jest jednak, aby zwrócić towar w terminie, który nam do tego przysługuje. Sprawdźcie najpierw regulamin sklepu i dzięki temu będziecie wiedzieć czy macie 28, czy może 30 dni na jego zwrot. Niestety, nie ma uregulowanej prawnie konkretnej ilości dni w jakiej można dokonać zwrotu. Wszystko zależy od dobrego serca właściciela sklepu, no i tego co tam w tym regulaminie napisał!

MOJA RADA 1: Jeżeli kasjer nie może Ci pomóc i chce Cię odesłać z kwitkiem, spróbuj porozmawiać o problemie z przełożonym, a najlepiej od razu z managerem.

MOJA RADA 2: Nie awanturuj się, nie kłóć się, nie krzycz. Postaraj się załatwić sprawę rozmową.

 

Zadzwoń na obsługę klienta

Może się zdarzyć tak, że pracownicy sklepu nie będą w stanie Ci pomóc. W takim wypadku najlepiej jest zadzwonić na obsługę klienta sklepu lub producenta. O numer możecie poprosić managera, bądź znaleźć go na stronie internetowej sklepu. Przeważnie znajdziecie go w zakładce „kontakt”. Tam powinni pomóc Wam w przypadku zakupu uszkodzonego produktu. Jeżeli nie to tak samo jak w poprzednim punkcie, poproście o numer do przełożonego. I tak samo, starajcie się wszystko załatwić rozmową.

 

Napisz list ze skargą

Jeżeli ani rozmowa w sklepie, ani telefon nie zadziałały to czas na przedostatni krok! Napisać list ze skargą. Okej, ja wiem, że to zadanie na pierwszy rzut oka może okazać się przerażająco trudne. W końcu kto teraz pisze listy i to jeszcze takie ze skargą? Ale spokojnie z moimi wskazówkami, dacie radę!

strzałka-pomoc-dla-konsumenta Pisz jasno i precyzyjnie. Opisz przedmiot, który kupiłeś i co jest z nim nie tak. Napisz też jego numer seryjny, nazwę modelu, oraz nazwę i adres sklepu, w którym to kupiłeś.

strzałka-pomoc-dla-konsumenta Podaj swoje dane osobowe. Imię, nazwisko, adres do korespondencji i numer telefonu. Muszą się przecież jakoś z Tobą skontaktować, żeby wyjaśnić sytuację. No i przy okazji dowiedzieć się czy to nie jest oszustwo.

strzałka-pomoc-dla-konsumenta Napisz dokładnie czego oczekujesz od sprzedawcy. Zwrotu pieniędzy? Wymiany towaru? Pamiętaj też, żeby napisać w ciągu ilu dni chcesz otrzymać odpowiedź od sprzedawcy. Jeżeli nie podasz takiej informacji, możesz czekać w nieskończoność.

strzałka-pomoc-dla-konsumenta Załącz kopię dokumentów, które są istotne. Na przykład, paragon, fakturę, gwarancję. Ale nigdy nie wysyłaj oryginałów! Mogą Ci się jeszcze przydać.

strzałka-pomoc-dla-konsumenta Bądź profesjonalny. Nie zastraszaj, nie groź, nie wyrażaj swojej złości w takim liście. To Ci na pewno nie pomoże.

A tutaj znajdziecie przykład jak taki list powinien wyglądać.

MOJA RADA: Najlepiej wysłać taki list poleconym, wtedy masz pewność, że odbiorca go otrzyma.

 

Pomoc z zewnątrz

To jest ostatnie co możesz zrobić, jeżeli wszystko inne zawiedzie. Poprosić o pomoc kogoś kto jest do tego uprawniony. Nie chodzi mi tutaj o to, aby od razu iść do prawnika. Są różne organizacje, które zajmują się podobnymi sprawami do Twojej. Często, robią to całkiem za darmo!

Citizens Advice

citizens advice pomoc dla konsumenta w uk

Na stronie Citizens Advice znajdziecie bardzo dużo informacji dotyczących pomocy dla konsumenta w UK. Oprócz tego możesz do nich napisać lub zadzwonić z konkretnym pytaniem, albo pójść po poradę do najbliższego lokalu. To czym się zajmują jest w 100% bezpłatne, co nie znaczy, że jakość ich usług jest przez to gorsza.

MOJA RADA: Jeśli osoba, z którą rozmawiacie przez telefon nie jest w stanie Wam pomóc, zadzwońcie jeszcze raz i jeszcze raz. Raczej na pewno, w końcu traficie na bardziej kompetentnego rozmówcę.

Ombudsman

consumer ombudsman pomoc dla konsumenta w uk

Ombudsman to niezależny organ państwowy, który zajmuje się przyjmowaniem skarg na firmę lub organizację. Jest całkowicie bezstronny i co najważniejsze bezpłatny! W większości spraw, przed sięgnięciem po pomoc do ombudsmana musicie podjąć wszystkie wcześniej wymienione kroki. W zależności od tego, czego dotyczy Wasza sprawa – są różne rodzaje ombudsmanów. W przypadku zakupu wadliwego produktu, najlepiej skontaktować się z ombudsmanem – Rzecznikiem Praw Konsumentów.

UK European Consumer Centre

UK European Consumer Centre pomoc dla konsumenta w UK

Jeśli kupujesz coś z innego kraju Unii Europejskiej, na przykład przez internet, a ta rzecz nie działa tak jak powinna to skontaktuj się z UK European Consumer Centre. Wyjaśnij im swoją sytuację, a powiedzą Ci co masz robić dalej albo skontaktują się ze sprzedawcą w Twoim imieniu. Tak samo, jak w przypadku poprzednich organizacji, ta również jest darmowa. Najlepiej skontaktować się z nimi telefonicznie lub mailowo (jednak zastrzegają sobie prawo do odpowiedzi w ciągu 8 dni roboczych, także nie polecam tej drogi, jeżeli Wam się spieszy).

 

Okej, jeżeli to nie zadziała to nie pozostaje Wam nic innego jak iść do sądu…

 

Musieliście kiedyś coś reklamować? Jaki odnieśliście tego skutek?

 

Jeżeli ten artykuł w jakikolwiek sposób Wam się przydał to proszę zostaw na dole komentarz i/lub polub mojego fanpage’a. A żeby być na bieżąco ze wszystkim co się u mnie dzieje, zapisz się na newsletter!