7 zdrowych rzeczy, które warto jeść

Od paru dobrych lat staram się jeść zdrowo i przede wszystkim świadomie wybierać produkty. Nie była to prosta ani krótka droga, ale w końca nauczyłam się co mi służy, a co nie. Po czym czuję się dobrze, a czego powinnam unikać. I to właśnie moje samopoczucie jest najważniejszym wyznacznikiem mojej diety. :) Dlatego postanowiłam dorzucić do swojej diety kilka tak zwanych superfoods, po to, aby mojemu organizmowi niczego nie zabrakło.

 

 

nasiona-chia

Nasiona chia

Zwane są również szałwią hiszpańską. Nasiona chia bardzo korzystnie wpływają na układ trawienny i mają bardzo dużą ilość składników odżywczych, witamin oraz kwasów omega 3 i 6. Zalecane spożycie to 20 g nasion, dwa razy dziennie.

Można dodać łyżeczkę lub dwie nasion do owsianki, smoothie, shake’ów, a także deserów, na przykład z mleczkiem kokosowym. Chia można jeść na surowo lub wcześniej namoczone. Nie mają żadnego konkretnego smaku, dlatego nie zepsują wam potrawy. Chociaż przez to, że są to małe kuleczki będą one wyczuwalne w potrawie.

Ważne! Mało kto o tym wie, ale swoje właściwości uaktywniają dopiero po zmieleniu.

 

jagody-goji

Jagody goji

W sklepach dostaniemy tylko suszone jagody goji, gdyż po dotknięciu gołymi rękami zmieniają kolor na czarny. Są bardzo bogate w składniki odżywcze, witaminy i minerały. Mają działanie przeciwnowotworowe. Owoce goji mają bardzo dużo witaminy C, działają dobrze na wzrok, a także obniżają poziom cukru we krwi.

Jagody goji w smaku przypominają niesłodkie rodzynki. Można je dodawać do różnych deserów, owsianki, jogurtów. A także zrobić z nich sok, bądź herbatę.

Nie powinno się spożywać więcej niż 5-12 g suszonych jagód goji dziennie. Unikać ich powinny także kobiety w ciąży i karmiące piersią.

 

woda-kokosowa

Woda kokosowa

Nie przypadła mi do gustu w smaku, ale wiem, że warto ją pić, dlatego też to robię. Nie zawiera żadnych tłuszczy, tylko naturalne cukry i jest idealna na nadchodzące upały.

Woda kokosowa zawiera bardzo dużo witamin. Ponadto, pomaga zbudować masę mięśniową, reguluje ciśnienie krwi, poprawia kondycję włosów i paznokci oraz wzmacnia odporność. Dla osób, które uprawiają aktywność fizyczną, woda kokosowa może być świetnym zamiennikiem soków i izotoników, dlatego że nawadnia organizm aż do 10 razy lepiej.

Poza tym można ją stosować jako tonik do twarzy, tak jak robiły to mieszkanki Karaibów.

 

matcha

Matcha

Jest to zielona herbata w proszku, którą przygotowuje się w bardzo specyficzny sposób. Potrzebna jest do tego bambusowa łyżeczka i miotełka oraz specjalna miseczka. Matcha ma gładką konsystencję, co odróżnia ją od zwykłych herbat.

Posiada bardzo dużo antyoksydantów, witamin i minerałów. Ta japońska zielona herbata przyspiesza metabolizm, usuwa toksyny z organizmu, działa przeciwwirusowo oraz obniża poziom ciśnienia. Matcha może być używana jako zamiennik do kawy, bo filiżanka matchy zawiera prawie tyle samo kofeiny co filiżanka kawy. Działa natomiast trochę inaczej, dodaje energii stopniowo.

Z matchy można przygotować nie tylko herbatę, ale także smoothie, ciasta i różne koktajle.

 

yerba-mate

Yerba Mate

To kolejna herba, tym razem nie z proszku, a z liści zmielonego krzewu paragwajskiego. Jest bogata w magnez, magnan i potas. Ma wiele wspólnego z matchą, z tego względu, że tak samo wspomaga metabolizm oraz zawiera kofeinę.

Dzięki yerba mate poprawia nam się koncentracja, obniża poziom złego cholesterolu, a nawet wzmacnia układ odpornościowy. Yerba działa również pozytywnie na nastrój. Podobno pomaga również osobom uzależnionym przy rzucaniu palenia oraz w leczeniu choroby Parkinsona.

Picie yerba mate nie jest niestety wskazane kobietom w ciąży oraz osobom z chorobą wrzodową.

 

awokado

Awokado

Nie ma zbyt wyrazistego smaku, dlatego lepiej je dodawać jako dodatek do potraw. Głównym składnikiem awokado są dobre tłuszcze. Awokado obniża poziom cholesterolu, reguluje ciśnienie krwi i ma bardzo dobry wpływ na wzrok, dzięki zawartej w nim luteinie.

Można go dodawać do sałatki, położyć na kanapce lub zrobić z niego pastę. Owoc awokado należy jeść bez żadnych ograniczeń mimo tego, iż ma wiele kalorii.

Aby nie ściemniało zaraz po obraniu, należy je skopić sokiem z cytryny.

 

-siemię-lniane

Siemię lniane

Te niepozorne małe ziarenka mają ogromną moc. Wpływają bardzo pozytywnie na naszą skórę, włosy i paznokcie, osłaniają żołądek i jelita oraz łagodzą wrzody. Siemię lniane wpływa również na prawidłową pracę mózgu i lepszą pamięć.

Ziarenka siemienia najlepiej zmielić przed spożyciem. Można je wtedy dodawać praktycznie do wszystkiego: owsianki, koktajlu, sałatki, czy pieczenia chleba. Po zalaniu wrzątkiem można je także wypić.

Dobrze wiedzieć, że olej z siemienia lnianego tłoczony na zimno jest jednym z najzdrowszych olejów na świecie.

 

Dodalibyście coś jeszcze do listy rzeczy, które warto jeść albo pić?

  • Świetne ujęcie tematu. Awokado moge jeść codziennie! Ale wiesz że nie znałam wody kokosowej. piszesz że nie bardzo smakuje, mi kojarzy się ze słodkim sakiem mleka kokosowego ;-)

    • Mleko kokosowe jest pycha! Woda tak sobie, ale może po prostu mi nie przypadła do gustu. :D Awokado uwielbiam :D

  • woda kokosowa smaczna i fajna w podróży

    • Średnio za nią przepadam jeśli chodzi o smak, ale bardzo dobrze orzeźwia i od czasu do czasu lubię się jej napić. :)